Stora fula ordboken!

Eftersom jag blivit sjukt dålig på att blogga så har jag sagt till ig själv att har jag inget vettigt att skriva så ska jag bara bläddra på måfå och sätta fingret någonstans i sidorna av Den stora fula ordboken. En bok men en massa uttryck det mesta är ord som är kuk,fitta eller bajs typ men ändå väldigt rolig..

Och dagens ord är.....


Perra även pirra*. 1 (dial) knulla Eg sticka,peta, hastigt rör, klitta. Jfr da pirra; röra lätt vid eller runt något, och no pirre; verka eggande. Carling (2005) har pirr(a); samlag(a) och "ursprunglig romaniglosa; skt priya; njuta, älsla. Enl Rietz (1867) är pirra, pirru bohusläska dial ord som motsvaras av pirva i Hälsingland och pirka i Skåne. "-Kusa, kusa i väser de eller skriker hest. - Vill du inte kusa din stut. Kan du inte perra, har du inget i pungen din gälling." (Lundkvist 1977) "Hon skrattade. - Tack ska u ha. Jag har aldrig pirrat en oskuld förr". (Magnusson, Kärlek 14/1970) 2 perra (för sl o so) hora.

Tack och god natt  //  Katla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0