Dagen rubriker

Båda fällda för mordet på Therese.
De som jag tycker är så sjukt med detta är att de båda bara riskerar 4 år på undomsvårds anstalt. Vad fan visst de är unga men Therese är död.. När de kommer ut så kan de ju bara valsa raka vägen in på krogen istället.. Vi får väl hoppas de inte är deras största prio men handen på hjärtat mord är mord.. Fyra år på en anstalt är väldigt snällt, för snällt straff.. Om vi gemför men en annan rubrik idag..

Försökte våldta 8 - åring fick tre års fängelse.
Helt sjukt  att gemföra dessa men om man kollar på straffen så börjar man väl ändå fundera? Jag personligen tycker våldtäkt är de värsta som finns och de som utför de kan lika gärna stenas till döds. Men då tycker jag faktiskt att de som mördar någon i ren avundsjuka ska få precis samma straff.. Tre år för att försöka våldta ett barn är fan inte nog! Fyra år för att döda någon är fan inte heller nog..

Så jag frågar mig vad har vi för rättsystem i Sverige?

Kommentarer
Postat av: Gabbs

Vi har ett helt stört rättsystem i Sverige. Förstår inte överhuvudtaget varför de existerar, när du knappt kan dömas?

Men ett jävla rån eller oj man råkade gå runt med lite kokain då jävlar då blir de 8 år helt plötsligt. Nejnej. De funkar liksom inte. Att en person som våldtar eller mördar någon får hälften så långt straff, då kanske man borde tänka över hela systemet känns de som.

2009-09-10 @ 11:30:58
URL: http://jagochminvan.blogg.se/
Postat av: jonte nilsson

8 år för kokain brott kan ju iofs vara rätt i och med att man kanske genom sin distribution åsamkar mer skada på fler personer än man kan tro men blir man tagen med 5g och åker in på 5 år är de ju fel..

våldtäkt på barn är ju en psykisk störning som inte dom är starka nog att kunna motstå så dom som döms för sådana brott behöver ju akut psykisk vård och inte fängelse straff egentligen.. sen det där med 16 åringarna tror ju jag är ett ganska bra straff för dom är så pass unga att 4 år är en fjärde del av deras liv och dom har goda chanser att kunna få den rådgivning som behövs för att dom ska inse vikten av deras handlande osv, jag tror inte att dom har fått det stöd och undervisning som ungdomar i den åldern behöver för att förstå sånt där, det är ju såklart helt och hållet deras fel och det är en grym handling men det funkar ju inte att bara " straffa" någon med tid i ett litet rum för att det ska bli en bättring, undervisning är ju det som saknats från första början, sen är ju dom flesta lagarna helt mongo i sig och tycker knappast att fängelse är ett fungerande alternativ.. det är lite oformulerat svar men hoppas ni fattar hur jag menar haha..

2009-09-10 @ 21:48:37
Postat av: Simon

Word!



Tyvärr ser vi allt utifrån att folk egentligen inte är stygga innerst inne utan att det bara var tillfället, umgänget och lite omständigheter som avgör brott! Men då tycker jag att man nog gott kan sitta i en sådär 30-40 år och tänka över just dom här sakerna så att man under inga omständigheter kommer på tankarna att halka in på samma väg när man kommer ut igen!

2009-09-11 @ 11:06:09
URL: http://www.dmnd.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0